Tillbaka till Pajala

Jaha! I helgen har jag åter varit en sväng i Pajala. Men denna gången tog vi flyget upp.

den väl berömda BEECHCRAFT/KING AIR 200. Plats för 9 passagerare tog oss på ca 40min från Luleå till Pajala.
Biljetten är faktiskt inte så dyr, speciellt inte om man åker på ungdom ( under 26 år) jag betallade 200kr för en standby biljett och 400kr bokad. Man bokar biljetter på www.barentsairlink.se
Åkte Fredag morgon sen meka vi hela dagen för att sedan ta en bastu innan läggdags.
Som vanligt över nattade vi på Pajala Camping



Efter som vi flög så fick vi låna en tjänstebil av flygplatspersonelen för att ta oss fram och tillbaka. Det är ju trotts allt 1,5 mil från Pajala till flygplatsen och säkert 1,7 från campingen. Bilen ser inte mycket ut för världen men den rulla. Och tur för oss så finns det då inte många Poliser i byn.



Men jag kan säga att hösten har kommit till Pajala. en riktigt isig vind blåste på oss när vi var på väg in i bastun. Riktigt kallt, dessutom har träden börjat bli färgglada. Detta gjorde att jag denna gång avstod från att bada i Torneälven.

Syftet med hela resan var att vi en gång för alla skulle bli klara. Förra gången gick planerna i stöpen p.g.a oljekylaren, vars gänger var sönder korriderade. Vi hade med oss en sprillas ny oljekylare, som vi satte dit.

  

Den är dessutom monterad på ett helt nytt luftintag, som har gjorts av en bekant som är en otroligt duktig plåtslagare. Den gula färgen är kanske inte så snygg men väldigt bra som skydd mot korrosion.

Det var tänkt från början att flygplanet skulle flyga innan vintern kom. Men det blev som ni förstår inte så, den står på flotörer och isen kommer snart lägga sig. Utan vi bestämde oss för att konservera motorn infö vintern, det innnebär att man oljar in den, både insidan och utasidan för att den inte ska rosta sönder under vintern.



Så här såg flygplanet ut när vi var klara. Tyvärr blev vi inte klara, denna gången var det stabben/höjdrodret som krångla.

Detta är skruvarna och brickorna till stabben. Helt sönder rostade och slitna. Detta är ingen som vi kan använda. Därför satte vi upp allt lite provisoriskt, alla förbindningselemnt måste bytas innan flyging. Det är lättare att byta ut dom när grejorna sitter på plats, blir liksom mindre jobb nästa gång.

På flygplasten landade även ett helt nytt bussinis JET. En Cessna Citation CJ+. Tillverkat år 2008. Hur fin som helst. Allting helt nytt och fint, det luktade nytt i flygplanet också. Jag vet inte riktigt hur många passagerare den tar men 5 st får plats i alla fall.

  



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra

Cheer level 1.

RSS 2.0