Mini resa

Jag har varit på en liten mini resa. Skulle egentligen bara till Pajala och fixa iordningen flygplanet, som vi hade stående där, inför för vintern. I senaste laget men bättre sent än aldrig.


Redan mycket snö och hade varit -25 grader ett par nätter här på hösten.
Vi skulle plocka bort höjdmätaren och fartmätaren, dom ska in på tillsyn. Då kommer dom vara klara att montera och använda till våren. Vilket är perfekt.



En bild på hur en helt vanlig panel kan se ut inne i ett flygplan. Farmätaren är den store mätaren högst upp till vänster med grön och gult fält. Höjmätaren är den mätare högs upp till höger, helt svar och vitt.



Detta är fart mätaren på vårt plan. Skiljer lite gämfört med den på bilden ovan, men inte mycket.

Det finns en teori om att det Franska Aibus planet som försvann över Atlanten, hade en felvisande fartmätare. Detta lilla fel brukar dock inte vara den aktuella orsaken till haveriet men det kan vara en av flera bidragande orsaker. Läs mer på SVT rapport.

Fartmätaren kan genom att mäta det statiska och total trycket räkna ut det dynamsika trycket vilket då omvandlas till visarna och visar piloten hastigheten. Det är inte hastigheten i förhållande till marken utan i förhållande till standardatmosfär, amosfärs trycket vid havsytan 10013,25 hpa (Hektopascal) vid 15 grader celicius.
Det är lite kompilcerat att förstå. Men om man föränklar det kan man säga, genom att mäta olika tryck får man fram planets hastighet i förhållande till havsytan (standardatmosfär)



Detta är höjdmätaren. Det är då denna som mäter höjden. Det här instrumentet mäter egentligen inte höjden till marken eller vattnet. Utan den mäter tryckhöjden. Även detta instrument utgår man från standardatmosfären, alltså havsytan vid 15 grader celcius, 10013,25 hpa. Desto mer man stiger detså mer sjunker trycket alltså då får piloten en information hur högt upp planet är.
Vid landing och start kan man inte använda sig av standartrycket, eftersom marken oftas ligger högre upp än havsnivån. Då får man aktuellt tryck på den gällande flygplatsen att utgå i från i stället, så att man kan landa rätt.
Det är i luften när man flyger som alla flygplan använder sig av standrardatmosfären som utgångs punkt. Det är för att alla plan i förhållande till varandra ska vara samma, och då  kan man se vilken höjd dom ligger på, och lättare att undvika kollisoner.
Inte heller helt lätt att förklara men jag tror ni fattar poängen :D



Gott om snö kan man säga att det var, och mer kom det. Vägarna såg ut som *pip* och halt var det. dessutom renar över allt.



som tur är var det inte så kallt. Tillräkligt kallt med ett par minus. Men inte så man dog.


Bra med pakering för alla transporter :D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra

Cheer level 1.

RSS 2.0