Cessnor

Igår söndag, for jag ut till flygklubben för att påbörja en tillsyn på en av deras cessnor (dom har 3 flygplan). SE-GKZ, som är en cessna 172 skyhawk. Som många andra cessnorna av mindre modeller har detta plan dubbelkomando, vilket betyder att det kvittar vilken sida, där fram, du sitter på så kan du ändå manövrera planet. Därför andvänds ofta dessa flygplan till utbildning eller så kallat skolflyg. Gymnasieflygskolorna i Svergie, Hässlögymnasiet i Västerås och Sandbackaskolan i Arvidsjuar använder bl,a denna flygplanstyp till sina sina elever.


Just SE-GKZ har ca 13 000 flygtimmar på nacken, och är en riktig trotjänare åt flygklubben. Igår påbörjades en 100 timmars tillsyn på flygplanet. Dessutom måste tillsyn magneterna utföras var 500:de timme, alternativt bytas.

Det finns två magneter på flygplansmotorn, magneternas uppgift är ett bilda en gnista till motorn så bränsle-luftblandingen antänds. Det är flygplanets starmotor som via motornsväxellåda driver magneterna, startmotorn sätts ingång när du vrider på nykeln i kabin, precis som i en bil. Dessa två magneter är helt oberoende av varandra, detta är för att höja säkerheten ifall någon magnet går sönder. Flygplanet kan då flyga någorlunda med endast en magnet. På en eller båda magneterna finns en anordning som fördröjer antändningen till motorn precis vid uppstarten. Detta kallas för inpuls kopling. Det är oftas bara första antändingen som behöver fördröjas lite för att kunna få en lättare uppstart av motorn, detta leder till en skonsam start, och motorn får då en längre livslängd. Inpuls koplingen kopplas bort vid ett viss varvtal.


Flygklubben är också ägare av en Cessna 185, som är ett något större flygplan med en starkare motor. En starkare motor bidra till högre hastighet men också högre bränsleförbrukning. Bränsle priset för kolvmotor flygplan ligger på runt en 17-18kr /L. Bränslet kallas för AVGAS 100 LL. Avgas står för "Aviation gasoline",och LL för Low Lead (lågt blyinnehåll). Trotts lågt blyinnehåll så består bränslet ändå av mycket bly. Flygplanet har en bränsle förbrukning på ca 50 l /timme och tankarna rymmer ca 300 L. Cessnan 185 har ett så kallat sporrhjul , och inte som Cessnorna 172 ett nos hjul, sporrhjulet sitter placerat bak på flygplanet. Detta gör att flygplanet är mer gynsmat för skidor. Just nu har man förberätt flygplanet för att befinna sig på vattnet, eller så kallat för sjöflyg. (när skidor använd kallas det för skidflyg)




Det är i slutet på sjöflygsäsongen här uppe men bättre sent än aldrig, någon gång de närmaste veckorna ska den sjösättas. Det hinns nog inte med något mycket flygande för den ska ju få på sig skidor till vintern.

Det tillkommer viss underhåll på flöterna eller pontoner som det även kallas. Flottör väger ca 150 kg och dom är mer eller mindre ihåliga. För att flygplanet ska kunna flyga så oberonde av extra vikten som möjligt, är flöterna bygda så att dom skapar egen lyftkraft. Detta gör att flygplanet betér sig nästan lika dant i luften med eller utan flottörer. I flottörerna finns det olika skott, det är för att minska risken för att flygplanet ska sjunka om flottöerna skulle skadas. Det är ytterst viktigt att det inte finns någon korrosion på eller i flottöerna, detta måste kollas noga med jämna mellan rum. Dessutom får inget vatten vistas i dom, då kan korrosion skapas och det bevisar även att det eventuellt finns läkage/skada på dom. Därför ska det finnas en liten pump i flygplanet som suger upp eventuell vätska i flottörerna. Skulle man finna vatten ska detta genast åtgärdas och andledningen till hur vattnet kommit in ska faställas




Allmänfakat om Cessna 185 Skywagon.

185:an är ett högvingat flygplan med fasta landställ. Flygplanet producerades 1961 - 1985. Produceras inte längre, men det såldes över 4.400 flygplan av denna model under dom åren. Under andra världskriget användes dom en del och då ökade försäljningen av dessa flygplan. 5 passagerare plus 1 pilot rymms i planet. Flygplanet är 7.85m långt och har en längd på 10,92m mellan vingspettsarna. Den väger tom 725 kg och har en max vikt på 1 520 kg. Flygplanet har en motor, en Continental motor på 300 Hästkrafter (224 kW)




Allmänfakta om Cessna 172 Skyhawk.

Skyhawken är ett högvingat flygplan med fasta landställ. Det finns en variant med infällbara landställ då kallas flygplanet för Cessna 172 RG, "reductible gare".

Cessna 172 finns i flera modeller med olika cockpit och motor alternativ. Det har tillverkats över 42 500 plan av denna modell och tillverkas fortfarande. SE-GKZ har en Lycoming motor på 150 hästkrafter, SE-KTI har en lycoming motor på 180 hästkrafter. Flygplanet är 8,21 m långt och har en spännvid på 10,92 m. Det rymms 1 pilot och 3 passagerare i planet. Cessnan har en tomvikt på 710 kg och en maxvikt på 1 157 kg. Cessna 172 har en bränselförbrukning på 30L/timmen och har kapacitet att ta med 180 L, Tankar som kan ta med så mycket bränsle kallas för "longrange" tankar. 150 L bränsle tankar är dock standard.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra

Cheer level 1.

RSS 2.0