Hemma i norr
Resan gick bra, lite sliten bara... Jetlag ni vet :D
Jag tänkte visa mina två nyaste inköp till samlings T-shirtarna.
I morgon ska jag till Pajala, så vi ska igenom Överkalix, jag ska fortsätta mitt förbrila letande efter en sådan t-shirt. Kanske lyckas denna gång.
Vår lägenhet till salu
Mor och far säljer lägenheten man växt upp i.
Branteviksg
Rummet med den stora träsängen är mitt rum. Observera att de två tavlorna som hänger ovanför soffan har jag målat en gång i tiden. "Måla efter nummer" kallades det.
Känns inte bra att någon annan ska bo där... det är ju mitt rum!!
Dator problem
Studerar
För er som inte vet vad reglerteknik är, så är det olika sätt att styra t,ex ett fordon. Oftas pratar man då om automatiska funktioner så som farthållaren på en bil eller i detta fall autopiloten på ett flygplan.
Jag har rätt dåliga egenskaper gällande reglerteknik, då vi Halmastad på en kurs fick en mycket speciell lärare med en mycket speciell lärar teknik.
Tyvärr blev det inte mycket bättre denna gång, då vi fick ett kompendie skriven på ganska konstig englska, ihop plockat från olika böcker och sidor så som wikipedia.
Förståelsen är lika med noll. Det var mer eller mindre meningen att vi skulle självstudera hela denna bit, som egentligen inte är så stor. Men på fredag skulle vi tydligen tillslut få någon form av genomgång. Sätta 4 olika flygtekniker i ett rum där alla tänker på olika vis och sedan låta oss diskutera vad vi kommit fram till , det kan jag säga gör verkigen inte saken bättre. Vi är nu 4 storafrågtecken i stället :D
Äntligen
Det har gått många år sedan tanken på att läsa till ingenjör slog mig första gången. Nu har den slagit till på allvar och som det ser ut nu, verkar det vara det som gäller.
Jag har dock flera olika alternativ, första alternativet Flyingenjör. Den är 3 år lång, finns bara på Mälardalenstekniska Högskola i Västerås. De ämnen jag måste läsa upp är då Matte: A B C Fysik A B Kemi A
Läs mer om Utbildningen på www.mdh.se eller direkt till Flygingenjörs utbilningen.
Problemmet kommer sen när man är klar, då har man blivit en Flygingenjör och inget annat. De andra ingenjörsjobben är inte tillgänglig för mig. Man har liksom ingen allmän ingejörs grund att luta tillbaka på. Skulle jag inte hitta ett jobb som flygingenjör så är jag illbaka på ruta ett.
Linköpings Tekniska Höskola erbjuder en ny kurs, kanditat pogrammet flygtrafik och logistik pdf-fil. Det är utbildning där man kan inrikta sig två olika spår, men utbildningen har samma grund, inriktningarna är antingen flygtrafik eller logistik.
Ny utbildning för flygledare. Flygledare inriktningen är inte riktigt klar än, men logistiken ska inte vara några problem att läsa. Behörighetskraven är lite annorlunda, jag hade behövt läsa engelska B, Matt C och Samhäll A. Denna utbildning riktar sig mer mot flygledare och annan form av planering som sker uppe i ett torn. Utbildningen hålls av LTH men studieorten är Norrköping.
Sen fick jag tips om KTH (kungliga Tekniska Höskolan) Där dom har ett program som kallas farkostteknik. Utbildningen är på 5 år varav de 3 åren ger dig en Civilingenjörs grund. Sen finns det hur många inriktingar som helst att välja på, men den inriktning som jag funderar på är Flyg- och rymdteknik. Utbildningen hålls i Stockholm.
Sen spånade vi lite på om man kunde läsa de tre grundåren till Civilingejör på valfri skola och sen läsa inriktingen på KTH.
Då hittade jag på LTUs hemsida en utildning. Civilingenjör rymdteknik med en inriktning på flygteknik.
Det kan ju inte vara så stor skilland på KTHs Farkostteknik mot flyg och rymd och LTUs rymdteknik mot flyg.
LTUs utbildning hålls i Luleå och Kiruna.
Dock är behörighets kraven högre till ett Civilingenjörs progam, då jag kommer få läsa upp Matte C D E, Fysik A B, Kemi A dessutom verkar det som dom i framtiden kommer kräva ett tredje spåk. Men det är lugnt har ju läst lite Finska :D
Som ni kanske redan har anat så är det ett civilingejörs program som drar mest, men allt handlar om hur mycket jag orkar plugga för att komma in och poäng jag har så jag faktiskt blir intagen. Just nu är det LTU som drar mest och jag tror jag ska försöka satsa i första hand på komma in där.
Vad säger ni ?? Sandra Roos Civilingenjör.... låter rätt bra va?
Alla dagar går över
Den 30 dec landar vi på Reykjaviks internationella flygplats, Keflavik. Vi har då flyget tre timmar med Icelandair från Köpenhamn/Kastrup. Vi köpte år resa genom Vulkanresor, men det finns många andra bolag som anordnar resor och aktiviter i Island.
Blue Lagoon är en badplats, här badar man då i uppvärmda källor. Jag försökte ta en bild när vi badade men det ångade för mycket.
Det 4 stjärniga hotellet vi bodde på. Här var det fullt med turistor som bodde.
Detta är Reyjavik stad.
Utsikten från stadens hamn
Vi är ute och kör.
Den backre, höga bergstoppen tror vi är Hekla, Island mest aktiva vulkan som väntas få utbrott någon gång de närmaste åren/veckorna/dagarna.
Men vi vet inte riktigt, ar så många bergstoppar så det var svårt att skilja dom åt, men tror.
Efter kört flera mil i Lava grus så såg vår lilla hyres bil ut så här.
Här är vi mitt i en Kontinetalspricka.
Ett jätte stort vattenfall, fick inte med hela på en bild. Gulfoss
Och självklart tittade vi på Gysrar.
Hemska dagar finns det
Idag har varit en sådan dag.
Allt har gått jätte segt och super sakta, sen får vi inte glömma..... dålig!
Dessutom på allt detta så har man varit lite skör, som om man skulle kunna gå i tusen bitar om ett hårstrå bröts. Vilket jag kände när jag förlade min plånbok.
Jag kände bara en stor kännsla av nerderlag att när jag inte hittade min plånbok så höll jag på att tappa kontrollen totalt.
Plånboken hittades efter ett tag, en bit av försåndet föll åter på plats men dagen är inte slut än.